År 2020 kommer med förändringar.

Jag har inte varit aktiv i bloggandet, därför att jag har psykiskt kämpat med att genomföra min verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Jag har varit på en grundskola i 5 veckor och det har stärkt mitt självförtroende samtidigt som den här slukat all min energi. Det känns inte som att jag har sett J och L i 5 veckor, trots att vi har setts varje dag. Jag har inte varit mentalt närvarande. Den här veckan skulle varit min sista vecka, men på grund av sjukdom har jag två dagar kvar att ta igen. Min handledare och jag har planerat in de dagarna och jag hoppas att min hemska förkylning ger med sig.

Ångestattackerna har gjort mig tillfälligt handlingsförlamad i sängen och jag försöker samla kraft till att resa mig upp. Ikväll ska jag och min familj åka till min mamma för att pynta julgranen och smaka på mammas hemgjorda julgodis. Likt varje år. Jag beundrar mamma som orkar göra julgodis. Det är tre dagar till jul och jag saknar julstämningen. Jultröjan, granen och julsångerna har inte hjälpt mig komma in i stämningen än. Det jag ser fram emot är att se L uppleva en mysig familjedag.

Vad vill jag komma med detta inlägget? Jo, förändringen som sker i början av år 2020 är att huset och min bonuspappa som har funnits i mitt liv sedan jag var 8 år kommer inte ingå i min familj enligt juridiken. Det känns konstigt, skumt och tungt i kroppen. Ikväll är det antagligen sista gången han firar julen med oss. Så konstigt... Det känns som att det är en självklarhet att han ingår ifamiljen, så vad händer nu? Självklart är jag medveten om att han inte försvinner från Tellus och att kontakten kan fortsätta. Det finns bara en osäkerhet i mig som säger att det inte kommer hålla (jädra depression). Jag är stolt över min mamma och bonuspappa som har tagit detta gemensamma beslut, men det känns ändå konstigt. Förändringen jag syftar på i rubriken är att min bonuspappa inte längre kommer att ingå i familjen juridiskt. Det är en så stor förändring! Hur ska jag tänka med detta? Jag är långt ifrån ensam med att få gå igenom detta. Hur har andra människor gjort? Är kontakten kvar? Hur gör man med födelsedagar? Jag vet att jag kan bjuda honom när jag fyller år, men är det konstigt?

Jag är så förvirrad kring detta. Det är bara att vänja mig med att det kommer bli såhär 🤷‍♀️


Tack för att du läste! 🙌
Allmänt | #depression, #neuropsykiatriskt, #ångest | |
Upp