Tyngdtäcke

Igår testade jag olika sorters av tyngdtäcke tillsammans med en arbetsterapeut ifrån den psykiatriska vården. Det visade sig finnas mer än en sorts av tyngdtäcke. Jag fick testa tre olika täcken. Första innehöll "bollhavsbollar" med en tyngd på ca 7 kg (om jag minns rätt). Bollarna låg inte löst i täcket. Det var fast i en specifikt mönster. Bollarnas syfte var att få tyngden på specifika ställen på kroppen. Jag kände snabbt att det inte var ett täcke för mig, därför att bollarna triggade mina nerver i benet. Det gjorde ont att ha en boll tryckande på mitt operationsärr.

Nästa täcke innehöll kedjor. Jag tror att tyngden var 10 kg. Kedjorna var bättre än bollar, men det var ingen "wow" känsla. Det sista täcket var ett fibertäcke med en tyngd på 12 kg. Det var skönt. Arbetsterapeuten berättade att hen såg att jag började slappna av och jag kände mig trygg under det täcket. Det är svårt att förklara, men jag kände mig helt enkelt lugn. Nu är jag uppskriven på kölistan till ett fibertäcke som jag ska få testa i 2 veckor. Syftet med de två veckorna är att jag ska få känna om det blir någon skillnad på min sömn och om jag vill ha mer tyngd. Jag längtar!

Nu är i alla fall bollen i rullning och förhoppningsvis kommer detta att hjälpa mig med sömnen.

Har ni någon erfarenhet av tyngdtäcke? Berätta gärna vad ni tyckte.


Nu ska jag mysa med familjen och samla energi inför kommande vecka.

Ha en fortsatt trevlig helg!
Tack för att du läste! 🙌
Allmänt | #hjälpmedel, #nervskada, #psykiskohälsa, #tyngdtäcke | |
Upp